ARAHAN / TUGASAN 2


  1. Sediakan jadual tentang 'fungsi ICT dan perkakasan serta perisian berkaitan' dalam MS Word. Berikan perincian sebanyak mungkin.
  2. Hantar sebagai e-mail attachment ke komunikasi.ums@gmail.com
  3. Salinkan (cc) kepada ahli-ahli kumpulan anda 


FUNGSI – FUNGSI ICT
PERKAKASAN
PERISIAN
-          Input , berperanan sebagai penyalur bagi membolehkan pengguna memberi arahan dan maklumat kepada sistem computer.


-          storage




-          Pemprosesan



-          Output



Papan Kekunci, Tetikus, Optical Mark Reading (OMR), Optical Character Recognition (OCR) dan Magnetic Ink Character Recognition (MICR).
-Pen Cahaya,skrin sentuh(touch Screen), Tablet Grafik

Random acess memory(RAM), Read Only Memory(ROM), Pemacu CD-ROM, pemacu ZIP(ZIP Drive)

CPU,



Monitor, pencetak( Printer)
Perisian Sistem

MS-DOS, Windows ’95, windows ’98, Windows 2000, windows XP

UNIX
LINUX

Perisian Komputer

Microsoft  Office, Photoshop, Dreamweaver, Oracle

PERKAKASAN
 


Lihat Gambar Perkakasan

Perkakasan komputer adalah merupakan komponen fizikal sesuatu sistem komputer

Komponen-komponen utama di dalam sesebuah sistem komputer adalah:

       
    Unit Pemprosesan Pusat (Central Processing Unit)
       
    Komponen Input
       
    Komponen Output
       
    Komponen Storan
 
Sebelum tahun 1940

Manusia menggunakan jari untuk mengenali dan membilang nombor satu hingga sepuluh. Selepas itu mereka mula mengenali nombor-nombor yang lebih besar tetapi masih menggunakan digit-digit asas dari 0 hingga 9. Ini mewujudkansistem nombor perpuluhan. Jari-jari digunakan untuk campur dan tolak nombor.
Campur tolak nombor-nombor membantu mereka mengira dalam perniagaan barter. Apabila perniagaan semakin berkembang, jari-jari tidak dapat menampung keperluan pengiraan yang bertambah rumit.

Ahli-ahli perniagaan dari negeri China, Turki dan Yunani menggunakan abakus (sempua) untuk melakukan pengiraan asas campur, tolak dan darab bermula beribu tahun lepas. Abakus mengandungi batu-batu yang dipasang pada beberapa bar. Semua pengiraan dilakukan dengan mengubah kedudukan batu-batu itu.

Pada tahun 1617, John Napier mengemukakan sifir logaritma dan alat dipanggil tulang Napier (Napier's bones). Di samping pengiraan asas campur, tolak, darab dan bahagi, alat ini juga boleh mencari punca kuasa nombor. Tulang Napier diperbuat daripada tulang, kayu, logam dan kad. Pengiraan dilakukan dengan menyilang nombor-nombor pada segiempat dengan tangan.

Blaise Pascal mencipta mesin kira mekanikal pertama pada tahun 1642. Mesin ini beroperasi dengan menggerakkan gear pada roda.
Pascal juga telah banyak menyumbang idea dalam bidang matematik dan ilmu kebarangkalian. Mesin kira Pascal telah dimajukan oleh William Leibnitz.

Pada tahun 1816, Charles Babbage membina 'the difference engine'. Mesin ini boleh menyelesaikan masalah pengiraan sifir matematik seperti logaritma secara mekanikal dengan tepat sehingga dua puluh digit. Mengikut draf yang dicadangkannya, mesin ini menggunakan kad tebuk sebagai input, boleh menyimpan kerja-kerja sebagai ingatan, melakukan pengiraan secara otomatik dan seterusnya mengeluarkan output dalam bentuk cetakan pada kertas.

Konsep mesin ini memeranjatkan ahli-ahli sains pada masa itu kerana dianggap terlalu maju. Projek pembinaan ini walau bagaimanapun terbengkalai kerana ketiadaan sokongan teknikal yang dianggap terlalu maju pada masa tersebut. Babbage kemudian menumpukan perhatiannya kepada 'the analytical engine'. Kekurangan teknologi pada masa tersebut juga menyebabkan projek ini ditangguhkan. Walaupun gagal menyiapkan kedua-dua mesin, idea Babbage didapati amat berguna kepada pembentukan komputer moden pada hari ini. Semua komputer pada hari ini menggunakan model mesin seperti yang dicadangkan oleh Babbage, iaitu input, ingatan, pemprosesan dan output.

Kad tebuk pertama kali digunakan sebagai alat input dalam industri tekstil pada mesin penenunan otomatik ciptaan Joseph Jecquard pada tahun 1801. Mesin ini membaca data dengan mengenalisa kod-kod lubang pada kertas.
Konsep lubang dan tiada lubang ini menandakan permulaan penggunaan nombor binari dalam pemprosesan data.
Herman Hollerith mempopularkan penggunaan kad tebuk sebagai alat input data. Mesinnya yang menggunakan kad tebuk berjaya memproses data untuk membanci penduduk Amerika Syarikat pada tahun 1887. Penggunaan kad tebuk kemudiannya diperluaskan kepada bidang-bidang seperti insuran, analisa jualan dan sistem akuan kereta.
Howard Aiken memperkenalkan penggunaan mesin elektromakenikal dipanggil Mark I pada tahun 1937. Satu bahagian mesin ini adalah elektronik dan sebahagian lagi mekanikal. Bentuknya besar dan berat serta mengandungi talian wayer yang panjang. Semua operasi di dalam komputer dijalankan oleh geganti elektromagnetik. Mark I boleh menyelesaikan masalah fungsi-fungsi trigonometri di samping pengiraan asas. Sungguhpun demikian ia masih dianggap lembab dan terhad oleh kerana jumlah storan ingatan yang sedikit.
Selepas tahun 1940
Komputer-komputer selepas tahun 1940 adalah elektronik sepenuhnya. Di samping pengiraan yang kurang tepat mesin-mesin mekanikal sebelum ini adalah terlalu besar, menggunakan kos yang tinggi untuk mengendalikannya dan memerlukan terlalu banyak tenaga manusia untuk pengawasan.
Evolusi komputer selepas tahun 1940 boleh dikelaskan kepada lima generasi. Angka dalam kurungan menandakan tarikh anggaran.
Generasi Pertama (1940 - 1959)
Generasi Kedua (1959 -1964)
Generasi Ketiga (1964 - awal 80-an)
Generasi Keempat (awal 80-an - ?)
Generasi Kelima (masa depan)

Generasi Pertama
Komputer-komputer generasi pertama menggunakan tiub-tiub vakum untuk memproses dan menyimpan maklumat. Tiub vakum berukuran seperti mentol lampu kecil. Ia menjadi cepat panas dan mudah terbakar. Beribu-ribu tiub vakum diperlukan pada satu masa supaya setiap yang terbakar tidak menjejaskan operasi keseluruhan komputer.
Komputer juga menggunakan tenaga elektrik yang banyak sehingga kadang-kadang menyebabkan gangguan pada kawasan sekelilingnya.
Komputer ini adalah 100% elektronik, berfungsi untuk membantu ahli sains menyelesaikan masalah pengiraan trajektori dengan pantas dan tepat. Saiznya amat besar dan boleh dikelaskan sebagai kerangka utama (main frame) . Contoh komputer generasi pertama seperti ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Calculator) dicipta oleh Dr John Mauchly dan Presper Eckert pada tahun 1946.
Perkembangan yang paling dihargai ialah permulaan komputer menyimpan ingatan di dalamnya, dikenali sebagai konsep aturcara tersimpan (stored program concept). Konsep yang dicadangkan oleh John von Neumann ini juga menitikberatkan penggunaan nombor binari untuk semua tugas pemprosesan dan storan.
Dr. Mauchly dan Eckert juga membantu pembinaan komputer EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer) yang mengurangkan penggunaan tiub-tiub vakum. Pengiraan juga menjadi lebih cekap daripada ENIAC. EDVAC menggunakan sistem nombor binari dan konsep aturcara tersimpan.
Komputer EDSAC (Electronic Delay Storage Automatic Calculator) memperkenalkan penggunaan raksa (merkuri) dalam tiub untuk menyimpan ingatan. Cara ini didapati lebih ekonomi daripada tiub vakum tetapi pada amnya ia masih dianggap terlalu mahal. EDSAC dimajukan oleh Unviersiti Cambridge, England.
Pada tahun 1951 Dr. Mauchly dan Eckert mencipta UNIVAC I (Universal Automatic Calculator) komputer pertama yang digunakan untuk memproses data perniagaan. Turut menggunakan tiub raksa (merkuri) untuk storan. UNIVAC I digunakan oleh Biro Banci Penduduk Amerika Syarikat. Selepas kejayaan ENIVAC I banyak komputer-komputer berkaitan pengurusan dan perniagaan muncul selepasnya.


Genarasi kedua
Komputer-komputer genarasi kedua menggunakan transistor dan diod untuk menggantikan tiub-tiub vakum, menjadikan saiz komputer lebih kecil dan murah. Daya ketahanan transistor didapati lebih baik kerana ia tidak mudah terbakar jika dibandingkan dengan tiub vakum. Cara baru menyimpan ingatan juga diperkenalkan iaitu teras magnetik. Teras magnetik menggunakan besi-besi halus yang dililit oleh litaran elektrik. Keupayaan pemprosesan dan saiz ingatan utama komputer juga bertambah. Ini menjadi komputer lebih pantas menjalankan tugasnya.

Kemunculan FORTRAN dan COBOL menandakan permulaan bahasa peringkat tinggi untuk menggantikan pengaturcaraan dalam bahasa mesin yang lebih sukar. Dengan yang demikian pengendalian komputer menjadi lebih mudah.

Era ini juga menandakan permulaan minikomputer iaitu yang kedua terbesar dalam famili komputer. Harganya lebih murah berbanding daripada kerangka utama. Komputer DEC PDP- 8 ialah minikomputer pertama dicipta pada tahun 1964 bagi memproses data-data perniagaan. Lain-lain komputer dalam generasi ini ialah IBM 7090 dan IBM 7094.

Generasi ketiga
Penyelidikan mikroelektronik yang pesat berjaya menghaluskan transistor kepada saiz mikroskopik. Beberapa ratus ribu transistor ini dapat dipadatkan ke dalam kepingan segiempat silikon melalui proses yang dipanggil pengamiran skala besar (large scale integration, LSI), untuk menghasilkan litar terkamir atau lebih dikenali dengan panggilan cip.

Cip mula menggantikan transistor sebagai bahan logik komputer. Saiz cip yang kecil menjadikannya popular digunkan dalam kebanyakan alat elektronik dan harganya jauh lebih murah berbanding dengan komponen elektronik yang lain.

Jenis terkecil dalam famili komputer, mikrokomputer muncul dalam generasi ini. Mikrokomputer menjadi lebih cepat popular seperti jenama Apple II, IBM PC, NEC PC dan Sinclair. Mikrokomputer didapati amat praktikal kepada semua peringkat masyarakat kerana saiznya lebih kecil, harga yang murah dan kebolehannya berfungsi bersendirian. Sebuah mikrokomputer berupaya mengatasi komputer ENIAC dalam menjalankan sesuatu tugas.

Banyak bahasa pengaturcaraan muncul seperti BASIC, Pascal dan PL/1. Kebanyakan mikrokomputer dibekalkan dengan pentafsir bahasa secara bina-dalam di dalam cip ROM untuk membolehkan bahasa BASIC digunakan. Ini menjadikan BASIC bahasa pengaturcaraan yang paling popular pada mikrokomputer.


Generasi keempat
Cip masih digunakan untuk pemprosesan dan menyimpan ingatan. Ia lebih maju, mengandungi sehingga beratus ribu komponen transistor didalamnya. Proses pembuatan cip teknologi tinggi ini dipanggil pengamiran skala amat besar (very large scale integration, VLSI). Pemprosesan dapat dilakukan dengan lebih pantas, sehingga berjuta bit sesaat. Ingatan utama komputer menjadi lebih besar sehingga menyebabkan storan skunder kurang penting. Teknologi cip yang maju ini mendekatkan jurang di antara mikrokomputer dengan minikomputer dan juga mikrokomputer dengan kerangka utama. Ini juga mewujudkan satu lagi kelas komputer dipanggil superkomputer, yang lebih pantas dan cekap berbanding kerangka utama.


Generasi kelima
Generasi kelima dalam siri evolusi komputer mungkin belum wujud lagi dan ia merupakan komputer impian masa depan. Rekabentuk komputer generasi kelima adalah lebih kompleks. Ia dijangka mempunyai lebih banyak unit pemproses yang berfungsi serentak untuk menyelesaikan lebih daripada satu tugas dalam satu masa.

Komputer generasi ini juga mempunyai ingatan yang amat besar supaya membolehkannya menyelesaikan lebih banyak masalah yang kompleks. Unit pemprosesan pusat juga mungkin boleh berfungsi kepada paras seperti otak manusia. Komputer impian ini dijangka mempunyai kepandaian tersendiri, mengesan keadaan sekeliling melalui pengelihatan dan bijak mengambil sesuatu keputusan bebas daripada kawalan manusia. Sifat luar biasa ini disebut sebagai "artificial intelligence".

UNIT PEMPROSESAN PUSAT (CPU)
Ialah pusat sistem komputer.
Ia adalah bahagian komputer yang paling rumit dan berkuasa. 
Biasanya ia digelar sebagai otak sistem komputer.
. Berfungsi untuk:

    http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image003.gif   - bertindak sebagai pengawal dalam melakukan segala
            operasi komputer

    http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image003.gif   - memproses data di dalam sistem komputer.

    http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image003.gif   - melaksanakan arahan-arahan pemprosesan data yang
            tersimpan di dalam Ingatan..

    http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image003.gif  - menterjemahkan hasil-hasil pemprosesan kepada bentuk
           yang difahami dan boleh digunakan oleh manusia ataupun
           komputer-komputer lain.





. Komponen Di dalam Unit Pemprosesan Pusat (CPU)
UNIT KAWALAN
(Control Unit)

http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image004.gifMengawal dan mengkordinasikan
    operasi-operasi seluruh sistem
    komputer.

http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image004.gifMentafsirkan semua langkah-langkah
    program.

http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image004.gifMengeluarkan arahan-arahan kepada
    unit-unit lain.

http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image004.gifMengawal aliran-aliran data semasa
     pemprosesan.

UNIT ARITHMETIK/LOGIK

(Arithmetic Logic Unit)
http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware_files/image004.gifMelaksanakan pengiraan arithmetik
    (campur, tolak, bahagi dan darab)

 http://members.tripod.com/upsi_mit/hardware.html



PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER

Perkakasan Komputer (rujuk Fig. 7.1)
·         Peralatan fizikal yg melaksanakan tugas pemprosesan data termasuklah CPU dan peranti-peranti sokongan
·         Kategori komputer:
a)      ‘Supercomputers’ - mesin yg berkepantasan tinggi dalam memproses data (angka dan huruf) bagi tugas-tugas ketenteraan dan saintifik, memiliki storan yg besar dan 10 kali lebih pantas daripada kerangka utama
b)      Kerangka utama - digunakan secara meluas dlm perniagaan, boleh memproses berjuta-juta urusniaga sehari dan menyelaras beratus-beratus peranti peralatan
c)       ‘Minicomputer’ - di antara kerangka utama dan komputer mikro, didatangkan dlm pelbagai saiz dan keupayaan, boleh beroperasi dalam persekitaran pejabat biasa.  Komputer jenis ini biasanya digunakan dlm mod mengecilkan saiz SMP yg besar
d)      Komputer mikro - kali pertama diperkenalkan pada tahun 1977 - komputer peribadi, termasuk ‘laptop, notebook dan desktop’.  Semenjak tahun 1981, komputer mikro IBM menjadi piawai industri bagi digunakan dalam perniagaan
e)       Pembantu Peribadi Digital (PDA) - ‘organizer’ - peranti yg boleh dibawa ke mana-mana, direkabentuk utk melaksanakan tugas-tugas tertentu seperti senarai nombor telefon, perancang perjalanan, senarai pelanggan, pembekal dll

Revolusi Komputer Mikro
·         lebih dari 100 juta sedang digunakan, 80% pekerja menggunakan PC dan jualan meningkat di antara 10 - 15% setahun
·         perniagaan di USA berbelanja lebih banyak dlm komputer daripada gabungan peralatan modal yg lain
·         industri PC akan mencipta semula teknologinya setiap 18 bulan, setiap generasi baru menjadi lebih kecil, pantas dan lebih berkuasa drp generasi sebelumnya
·         Penggunaan oleh akauntan:
a)      majikan berharap graduan perakaunan yg diambil bekerja mempunyai pengetahuan bekerja tentang konsep perkakasan dan perisian pada tahap pengguna
b)      komputer mikro mempertingkatkan produktiviti secara signifikan dalam perakaunan
c)       penggunaan PC oleh perunding pengurusan untuk pembantu keputusan telah menjadi seolah-oleh pejabat maya

Unit Pemprosesan Pusat (CPU) (rujuk Fig. 7.2)
·         unit logika-pernomboran - pengiraan metamatik dan operasian logik
·         unit kawalan - mentafsir arahan-arahan, menyelaras input/output, storan
·         Ingatan utama - RAM, menyetor program-program, data dan arahan, diperbuat daripada semikonduktor (silicon chip)
·         Ingatan baca sahaja (ROM) - menyetor secara kekal arahan-arahan sistem operasian
·         peranti dlm-talian - peranti yg memperolehi capaian terus dan tekal dgn CPU
·         peranti luar-talian - peranti yg tidak dihubungkan secara terus kpd CPU, biasanya untuk input dan output data
·         Ukuran storan:
a)      bit - angka binari, 0 atau 1, kedudukan buka atau tutup bagi sesuatu litar
b)      bait - 8 bit digabungkan untuk membentuk suatu aksara (angka atau huruf)
c)       kilobait - mengandungi 1024 bait
d)      megabait - lebihkurang 1 juta aksara (1,000,000)
e)       gigabait - lebihkurang 1 bilion aksara (1,000,000,000)
f)       terabait - lebihkurang 1 trilion aksara (1,000,000,000,000)

·         Ukuran kepantasan:
a)      MIPS, BIPS, TIPS - juta, bilion, trilion arahan sesaat
b)      masa capaian - mengeluarkan data dari memori
c)       masa perlaksanaan - masa menjalankan sesuatu arahan
d)      milisaat - 1/1000 saat
e)       mikrosaat - 1/1000000
f)       nanosaat - 1/1000000000
g)       picosaat - 1/1000000000000

Perkakasan Mikrokomputer
1.       Pemproses mikro - litar bersepadu (IC) komputer di dalam suatu chip
·         Intel - 8046, lebihkurang 1.2 juta litar; Pentium, lebihkurang 3.3 juta litar, lebih 100 mips; pentium Pro, lebihkurang 5.5 juta litar, lebih 300 mips.
·         Motorola - PowerPC, chip RISC  dibangunkan bersama oleh Apple dan IBM

2.       Motherboard - papan litar utama komputer, semua peranti disambungkan kpdnya melalui sambungan terus atau melalui slot-slot sambungan lainnya
3.       data bus - komunikasi di antara komponen-komponen yg berjalan mengikut denyutan - bilangan bit yg diproses pada sesuatu masa - 8, 16, 32 dan kini 64 bit
4.       kepantasan jam - megahertz (juta pusingan sesaat), sekarang sehingga 200 MH
5.       MPP - banyak pemproses yg disambungkan bersama

Peranti dan Media Storan Sekunder
·         menyetor data yg tidak diperlukan pada masa itu oleh sistem
·         pita magnet - berbentuk gegelung atau katrij, menyimpan banyak data, murah dan menjimatkan ruang storan - digunakan kebanyakannya utk backup atau data yg tidak memerlukan capaian terus
·         disket magnet - peranti storan capaian terus yg dominan, mempunyai kos, masa capaian, kapasiti storan dan kelenturan optima - dinamakan cakera keras (HD) pada sesebuah komputer
·         disket/cakera liut - media berbentuk bulat dalam kulit pelindungnya, bersaiz 3¼ in
·         cakera optik - menggunakan teknologi laser utk menyetor dan membaca data, mempunyai keupayaan besar bagi storan data, boleh ditanggalkan dan dikeluarkan secara banyak - kebolehpercayaan data semakin meningkat, tetapi mempunyai masa capaian yg lebih lambat;
1.      WORM - tulis sekali, baca banyak kali
2.      CD-ROM - cakera padat, ingatan baca sahaja, data boleh dibaca sahaja
3.      CD-R cakera boleh rekod, peralatannya agak mahal dan agak terhad edarannya

Peranti Input
·         kebanyakan sistem tertakluk kpd input/output
·         pendekatan kemasukan data;
a)      memasukkan data drp dokumen sumber
b)      kemasukan data dlm talian
c)       dokumen yg diperolehi dr pemprosesan data terdahulu
d)      pengautomasian data sumber
e)       pertukaran data elektronik

Peranti Penyediaan Data
1.      enkod ke dlm pita magnet atau cakera
2.      terminal paparan video (VDT)
3.      tetikus
4.      pen cahaya

Peranti Pengautomasian Data Sumber
·         magnetic ink character recognition (MICR) - cth kad kredit, kad telefon dll
·         Optical character recognition (OCR) - pembaca bar-code
·         mesin pengeluar wang (ATM)
·         kad ATM- dgn nombor pin utk keselamatan, jalur magnetik yg mengandungi maklumat mengenai pelanggan
·         kad pintar (Smart Card) - cip pemproses mikro ingatan dan perisian yg boleh berfungsi sebagai kad debit atau kad ATM
·         radio frequency identification tags
·         radio frequency data communication
·         perakam titik jualan - menggunakan UPCs ke atas keluaran dgn pembaca bar code
·         pengenal suara - beberapa perkataan dari banyak orang atau sehingga 60,000 perkataan dari seorang dgn ketepatan 98%, digunakan dgn meluas dlm syarikat penerbangan, penghantaran bungkusan dan sistem panggilan hadapan

Peranti Output Komputer (rujuk Fig 7.4)
·         unit respon suara
·         pencetak: dot matrik, laser, plotter (grafik) dan computer output microfilm (COM) - menggunakan proses fotografi utk menyetor rekod-rekod arkib, kurang mahal berbanding kertas dan mengurangkan ruang storan sebanyak 95%

Perisian
·         arahan terperinci yg mengawal fungsi peranti perkakasan, merupakan satu program
·         tahap bahasa komputer (Table 7.2)
1.      bahasa mesin - ditafsirkan oleh litar
2.      bahasa simbolik - mewakili arahan mesin dgn simbol-simbol dan ditukarkan kepada bahasa mesin oleh penghimpun (assembler)
3.      bahasa tahap tinggi - program sumber mesin yg bebas, ditukarkan kepada program objek mesin menerusi satu penyusun (Fig. 7.5)
i.        mesej diagnosa memberitahu pemprogram tentang kesilapan sintaksis (salahguna bahasa)
ii.      kesilapan logika boleh berlaku apabila arahan tidak mencapai keputusan yg dikehendaki
iii.    sesetengah bahasa peringkat tinggi seperti BASIC Pro diterjemahkan oleh penterjemah yg melaksanakan satu arahan pada satu masa
4.       bahasa generasi ke empat - tidak perlu memenuhi prosedur, ditentukan oleh pengguna berdasarkan keputusan yg dikehendaki dan bahasa tersebut menentukan arahan sebenarnya
5.       penjana laporan - membuat laporan sebagaimana yg dikehendaki oleh pengguna lebih mudah, boleh mencapai pengkalan data; memilih data yg dikehendaki, menggunakannya dan mencetak hasilnya
6.       penjana aplikasi - menghasilkan program utk melakukan tugas yg diingini; pengurangan yg besar dlm masa pembangunan program berbanding pemprograman tingkat tinggi
7.       bahasa berorientasikan objek - menggunakan set kod program yg dipratentu dalam sebilangan aplikasi, kebolehgunaan semula kod program ini merupakan kekunci utama bagi pemprograman yg lebih pantas, mudah dan lebih produktif

Perisian Sistem
1.       sistem operasian - mengurus input, output, pemprosesan, storan dan operasian perkakasan komputer; pada masa ini kebanyakannya menggunakan 32 bit data bagi satu-satu masa
2.       program utiliti - mengendalikan fail, data yg biasa dan tugas-tugas ‘housekeeping’ dan membetulkan kesilapan yg lazim berlaku seperti pemadaman fail dan kesilapan memformat
3.       perisian komunikasi - mengawal dan membantu pertukaran data elektronik dan mencapai pengkalan data awam serta perkhidmatan dlm-talian

Perisian Aplikasi
i.        program kegunaan umum - melakukan kerja-kerja seperti pemprosesan perkataan, lembaran kerja, grafik, pengkalan data, pakej audit terkhusus
ii.      program perniagaan - mengemaskini fail induk dan pengkalan data utk memasukkan esan urusniaga di dlm pelbagai fungsian seperti perakaunan, pemasaran, pengeluaran, kewangan dan sumber manusia
iii.    aplikasi pintar - DSS, ES dan AI

pkukmweb.ukm.my/~kazman/SMPnotakuliah5.doc
Perkakasan adalah peralatan yang terlibat dalam fungsi sebuah komputer. Ia terdiri dari komponen-komponen yang boleh dikawal secara fizikal. Fungsi bagi komponen tersebut boleh dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu input, output dan storan.
Komponen bagi ketiga-tiga kategori dihubungkan kepada pemproses mikro, iaitu unit pemprosesan pusat (CPU), iaitu litar elektronik yang membekalkan kebolehan mengira dan mengawal komputer melalui litar yang dipanggil bas.
Interaksi antara perkakasan input dan output dikawal oleh perisian yang dipanggil Basic Input Output System (BIOS). Walaupun pemproses mikro dianggap sebagai perkakasan, sebahagian fungsinya adalah berkaitan dengan perisian komputer. Oleh kerana pemproses mikro mempunyai ciri-ciri perkakasan dan perisian komputer, maka ia selalu dikenali sebagai firmware.
Pemproses atau unit pemprosesan pusat merupakan komponen utama dan berfungsi sebagai otak dalam sistem komputer. Ia mengandungi berjuta litar yang melakukan pengawalan audio, video, pengiraan matematik dan arahan komunikasi.
Oleh kerana tanggungjawab dan tugasnya yang banyak, pemproses direka untuk beroperasi dengan pantas bagi membolehkan pemprosesan berjuta-juta arahan setiap saat terutamanya dengan penggunaan perisian yang semakin canggih hari ini.
Jenis pemproses utama menggunakan platform x86 dengan pemproses dari Intel, AMD dan Cyrix. Sistem Apple pula dilengkapi dengan pemproses PowerPC. Walaupun berbeza dari segi rekabentuk/arkitektur serta sokongan sistem operasi yang berbeza, fungsi CPU dalam semua jenis komputer adalah serupa iaitu memproses arahan.
Sebelum memasukkan pemproses, pastikan dahulu jenisnya boleh digunakan pada papan litar utama kerana tidak semua papan litar utama menyokong semua jenis cip.

Perkakasan Input

Perkakasan input mengandungi peranti luaran, iaitu komponen yang terletak di luar CPU. Ia merupakan peranti yang menerima data dan menghantarnya ke CPU. Data yang diterima oleh peranti input mestilah dalam bentuk yang sesuai (misalnya pembaca kod bar hanya menerima data dalam bentuk kod bar). Peranti input menukar data kepada bentuk binari yang boleh diterima oleh CPU.

Papan Kekunci

Papan kekunci adalah seperti mesin taip yang membenarkan pengguna memasukkan teks dan arahan kepada komputer. Sesetengah papan kekunci mempunyai kekunci khas atau peranti penunjuk, seperti trackball atau "touch-sensitive regions" yang membenarkan pengguna menggunakan pergerakan jari untuk menggerakkan kursor pada skrin.
Papan kekunci merupakan media yang menjadi sumber memasukkan data ke dalam sesebuah PC samada melalui perisian atau melaksanakan operasi PC. Dalam banyak aspek, kekunci menjadi pembantu kepada tetikus.

OMR, OCR dan MICR

Terdapat beberapa kaedah membaca data berbentuk aksara atau tanda. Pembaca dokumen (document reader) adalah peranti yang membaca data terus dari borang. Antara pembaca dokumen yang biasa adalah Optical Mark Reading (OMR), Optical Character Recognition (OCR) dan Magnetic Ink Character Recognition (MICR).
OMR adalah sistem pembacaan baris atau tanda yang telah dibuat tepat kedudukannya pada kad atau dokumen. Contoh borang OMR adalah kertas saranan jawapan aneka pilihan.
OCR boleh mengesan aksara berdasarkan bentuknya. Pengimbas pada mulanya hanya digunakan untuk mengimbas gambar, tetapi ia juga boleh digunakan untuk mengimbas teks. Ia memerlukan perisian OCR. OCR boleh membaca tulisan cetakan dan juga tulisan tangan.
MICR mengesan aksara yang terbentuk dari dakwat magnetik. Contoh penggunaan MICR adalah pengesanan nombor pada cek bank.
Contoh-contoh peranti lain yang dapat mengesan aksara adalah pembaca kod bar (misalnya pada tanda harga) dan pembaca jalur magnet (pada kad kredit atau tiket).

Tetikus

Tetikus pula adalah alat penunjuk (pointing device) yang direkabentuk untuk digenggam dengan sebelah tangan. Ia mempunyai peranti pengesan (biasanya bebola) di bawahnya yang membolehkan pengguna mengawal kursor dengan menggerakkannya di atas permukaan rata. Tetikus merupakan aksesori yang memudahkan operasi dalam persekitaran GUI (Graphical User Inrerface) atau Windows. Pengguna dengan mudah melakukan pelbagai operasi dengan menggerakkan petunjuk dan mengklik butang tetikus.

Pen Cahaya

Pen cahaya digunakan untuk melukis terus di atas skrin monitor atau memilih maklumat pada skrin dengan menekan klip pada pen atau dengan menekan pen cahaya ke atas permukaan skrin. Pen men gandungi pengesan cahaya yang dapat menentukan bahagian mana skrin yang dilalui.

Skrin Sentuh (Touch Screen)

Skrin Sentuh adalah skrin di mana data boleh dimasukkan ke dalam komputer hanya dengan menyentuhnya dengan jari. Item yang dipilih adalah seperti apa yang dilakukan ol;eh tetikus atau pen cahaya.

Tablet Grafik

Tablet Grafik adalah papan yang boleh mengesan kedudukan stylus (pen) di atas permukaannya. Ia boleh digunakan untuk menyurih lukisan yang diletakkan di atasnya.

Kayu Ria (joystick)

Kayu ria adalah peranti penunjuk yang mempunyai lengan yang boleh digerakkan ke beberapa arah bagi memandu kurssor atau objek grafik lain pada skrin komputer.

Pengimbas Optikal

Pengimbas optikal menggunakan peralatan pengesan cahaya untuk menukar imej seperti gambar atau teks kepada isyarat elektronik yang boleh dimanipulasi oleh komputer. Dua jenis pengimbas yang biasa adalah "flatbed scanner", yang seakan-akan mesin fotostat dan pengimbas "hand held" yang dilalukan ke atas imej untuk diproses.

Mikrofon

Mikrofon adalah peranti untuk menukarkan bunyi kepada isyarat yang kemudiannya boleh disimpan, dimanipulasi dan dimainkan semula oleh komputer.

Modul Pengecam Suara

Modul pengecam suara adalah peranti yang menukarkan percakapan kepada maklumat yang boleh dicam dan diproses oleh komputer.

Modem

Modem adalah peranti yang menghubungkan komputer dengan talian telefon dan membenarkan maklumat dihantar atau diterima dari/ke komputer lain. Setiap komputer yang menghantar atau menerima maklumat mestilah disambungkan kepada modem. Maklumat yang dihantar dari sebuah komputer akan ditukar kepada isyarat audio oleh modem, yang dihantar melalui talian telefon kepada modem penerima yang menukar semula isyarat kepada maklumat di mana komputer penerima dapat memahaminya.
Modem merupakan peranti yang sangat diminati hari ini. Ini disebabkan perkembangan pantas Internet memerlukan pengguna melengkapkan PC dengan modem bagi sambungan Internet.
Modem merupakan peranti yang dapat menukarkan isyarat digital (digunakan oleh komputer) kepada isyarat analog (digunakan dalam talian telefon) dan sebaliknya.Jenis modem dibezakan oleh kepantasan penghantaran data (misalnya 14.4 kilobait per saat , 28.8 Kbps, 33.6 Kbps dan 56.6 Kbps). Dengan modem yang lebih pantas, pengguna dapat mengurangkan masa mendapatkan data.
Terdapat dua kategori modem di pasaran iaitu modem dalaman (internal modem) dan modem luaran (external modem). Modem dalaman adalah berbentuk kad yang dimasukkan ke dalam slot tambahan pada papan litar utama. Modem luaran pula disambungkan ke pelabuhan (port) dan ianya memerlukan bekalan kuasa yang berasingan.

Perkakasan Output

Paparan Video

Paparan video, atau skrin, menukarkan maklumat yang dijanakan oleh komputer kepada maklumat visual. Paparan biasanya terdiri dari dua bentuk iaitu skrin video dengan "cathode ray tube" (CRT) dan skrin video dengan "liquid crystal display" (LCD).
Skrin berasaskan CRT, atau monitor adalah seakan-akan set televisyen. Maklumat dari CPU dipaparkan amenggunakan pancaran elektron yang mengimbas permukaan "phosphorescent" yang mengeluarkan cahaya dan membentuk imej.
Skrin berasaskan LCD memaparkan maklumat visual pada skrin datar. Ia biasanya digunakan pada komputer laptop atau notebook.

Pencetak

Pencetak mengambil teks dan imej dari komputer dan mencetaknya di atas kertas. Pencetak matriks bintik (dot matrix) menggunakan dawai halus untuk menghentak "ribbon" bagi membentuk aksara. Pencetak laser men ggunakan sinaran cahaya untuk melukis imej di atas "drum" dan kemudiannya mengutip zarah hitam halus yang dipanggil "toner". Toner dipindahkan ke atas kertas bagi menghasilkan imej. Pencetak pancut dakwat (ink jet) menembak titisan dakwat ke atas kertas untuk membentuk aksara dan gambar.

Perkakasan Storan

Perkakasan storan menyediakan storan kekal bagi maklumat dan program untuk diambil oleh komputer. Dua jenis peranti yang utama ialah pemacu cakera dan ingatan (memory).

Ingatan

Ingatan merujuk kepada cip komputer yang menyimpan maklumat yang dapat diakses dengan cepat oleh CPU.
Ingatan Capaian Rawak (Random Access Memory - RAM) digunakan untuk menyimpan maklumat dan arahan yang melaksanakan program komputer. P:rogram akan dipindahkan dari storan pada pemacu cakera kepada RAM. RAM adalah tempat storan sementara di mana isi kandungannya akan hilang apabila bekalan kuasa diputuskan.
Dengan saiz RAM yang lebih besar, pengguna dapat menikmati persembahan yang lebih pantas terutama ketika menggunakan sistem operasi Windows 95 atau perisian-perisian yang canggih. Dengan saiz RAM yang besar juga, operasi multitasking dapat dilaksanakan dengan lebih pantas. (Contoh operasi multitasking adalah apabila kita membuka lebih dari satu perisian serentak - misalnya Word, Excel dan Powerpoint).
RAM terdiri dari litar yang diletakkan di atas papan kecil dengan jejari untuk dimasukkan ke dalam slot tertentu pada papan litar utama. RAM jenis lama mempunyai 30 pin sementara kebanyakan sistem hari ini menggunakan RAM 72 pin. Selain dari jumlah jejari yang berbeza, kebanyakan PC hari ini juga menggunakan ingatan jenis EDO (Extended Data Out) yang lebih pantas dari ingatan jenis lama seperti Fast Page.
Terdapat jenis memori baru yang dipanggil "Synchronous DRAM"(SDRAM) yang memberi persembahan baik dan harganya semakin menghampiri harga memori EDORAM. SDRAM menghasilkan kadar hantaran lebih pantas antara CPU dan memori.
Jumlah ingatan yang boleh dimasukkan dalam sesebuah PC bergantung kepada jumlah bank ingatan pada papan litar utama. (Pastikan anda memeriksa spesifikasi sistem dan konfigurasi susunan pada bank sebelum membeli dan menambah ingatan)
Ingatan Baca Sahaja (Read Only Memory - ROM) mengandungi maklumat dan perisian kritikal yang kekal agar komputer dapat beroperasi. ROM adalah ingatan tak meruap kerana cip ingatan tidak akan kehilangan maklumat apabila bekalan kuasa diputuskan.
Selain memori, komponen yang berupaya mengurangkan masa bagi melaksanakan sesuatu tugas ialah cache memori yang dipanggil cache aras 2 (Level 2 - L2). Cache L2 menjadi sumber terdekat bagi prosesor mendapat data dan pada kadar lebih pantas berbanding RAM.
Seperti komponen lain, saiz cache L2 ialah 512KB. Dengan saiz lebih besar, lebih banyak kod boleh disimpan dan dihantar kepada pemproses. Ia berfungsi menyimpan data/arahan yang kerap diminta oleh CPU.

Pemacu Cakera

Terdapat beberapa jenis pemacu cakera : cakera keras, cakera liut, cakera magneto optical, CD-ROM dan ZIP.
Cakera Keras. Komponen ini dianggap sebagai gudang atau stor yang menyimpan data.Semua maklumat ditulis dan dibaca ke/dari cakera keras. Cakera keras yang terdapat di pasaran hari ini berupaya menyimpan antara dua hingga tujuh gigabait data. Keupayaannya terus ditingkatkan dengan beberapa syarikat sedang membangunkan cakera dengan storan 9GB. Dengan saiz aplikasi terutama dengan gabungan video dan audio, pemilihan cakera keras dengan storan lebih tinggi ialah opsyen terbaik.Selain saiz, persembahan cakera keras turut berbeza dan ia dipengaruhi kepantasan akses, pusingan setiap minit (RPM), dan saiz cache sesuatu cakera. Lebih pantas masa akses dan lebih tinggi RPM, maka lebih pantas persembahan cakera dan secara langsung meningkatkan keupayaan PC.
Terdapat cakera keras yang menyokong standard IDE dan SCSI. Daripada kajian, cakera keras SCSI lebih pantas tetapi harganya lebih tinggi. Selain itu, cakera keras jenis ini memerlukan pengawal SCSI (SCSI Controller). Kebanyakan PC hari ini dilengkapkan dengan cakera keras jenis IDE. Ia tidak memerlukan kad tambahan dan boleh dipasang terus ke dalam sistem dengan sokongan EIDE. Persembahan cakera EIDE juga semakin pantas dengan peningkatan masa carian dan masa akses.
Pemacu CD-ROM.Selain pemacu cakera liut 3.5 inci, kebanyakan PC hari ini dilengkapkan dengan pemacu CD-ROM. Berbanding dengan pemacu cakera liut, pemacu CD-ROM dapat menyimpan sejumlah data yang besar sehingga 650 MB. Bagaimanapun pengguna hanya boleh membaca isi kandungan CD-ROM dan tidak boleh menulis ke atasnya.
Kelajuan pemacu (biasanya dilabel sebagai 4X, 6X, 8X, 10X, 16X, 20X,24X dsb) dikira berdasarkan pusingan. Kebanyakan pemacu CD-ROM pada hari ini berpusing pada kadar 16X iaitu kadar data boleh dihantar ke cakera keras. Pemacu CD-ROM 16X mencukupi bagi penggunaan seharian serta aplikasi multimedia.
Digital Versatile Disk (DVD). Teknologi cakera Cd yang paling mendapat perhatian hari ini ialah DVD. Kelebihan utama DVD berbanding dengan CD-ROM ialah keupayaan storan yang 10 kali lebih besar berbanding dengan CD tradisional. Keupayaan storan tinggi ini membolehkan kandungan multimedia berkualiti seperti cakera laser dapat disimpan dalam satu CD. Contohnya, sebuah filem 120 minit hanya boleh disimpan dalam dua keping CD-ROM. Dengan menggunakan DVD, semua kandungan filem dapat dimasukkan. Cakera DVD hari ini mempunyai kapasiti 4.7GB (single sided). Walau bagaimanapun cakera DVD hanya boleh dibaca sahaja.
Pemacu ZIP (ZIP Drive). Penyimpanan data menggunakan pemacu ZIP mula mendapat perhatian kerana keupayaannya menyimpan data lebih besar serta fungsi mudah alih data dalam cakera seperti kaedah cakera liut. Secara umum, pemacu ZIP berfungsi seperti pemacu cakera liut, bezanya hanya dari segi kapasiti storan di mana setiap cakera ZIP boleh menyimpan sehingga 100MB data.
Terdapat dua jenis pemacu ZIP, iaitu jenis yang dipasang seperti pemacu cakera liut manakala satu jenis lagi dipasang di luar (external). Walau bagaimanapun kedua-duanya mempunyai kapasiti storan yang sama.

Sambungan Perkakasan

Untuk berfungsi, perkakasan memerlukan sambungan fizikal bagi membenarkan komponen-komponen berkomunikasi dan berinteraksi. Bas menyediakan sistem sambungan litar yang mengkoordinasi dan menggerakkan maklumat antara bahagian-bahagian dalam komputer. Bas komputer mempunyai dua rangkaian, satu yang digunakan oleh CPU bagi menempatkan data yang dipanggil "address bus" dan satu lagi untuk menghantar dap;a kepada address tersebut yang dipanggil "data bus". Bas ditentukan melalui dua ciri iaitu berapa banyak maklumat dapat dimanipulasi pada satu-satu masa, dipanggil lebar bas (bus width), dan satu lagi berapa cepat ia dapat menghantar data tersebut.
Sambungan bersiri adalah merupakan wayar atau set wayar yang digunakan untuk memindahkan maklumat dari CPU kepada peranti luar seperti tetikus, papan kekunci, modem, pengimbas dan beberapa jenis pencetak. Jenis sambungan ini hanya memindahkan satu data pada satu-satu masa, jadi ianya adalah lambat. Kelebihan menggunakan sambungan bersiri adalah ia menyediakan sambungan yang efektif pada jarak yang jauh.
Sambungan selari menggunakan set wayar untuk memindahkan satu blok maklumat serentak. Kebanyakan pengimbas dan pencetak menggunakan jenis sambungan ini. Sambungan selari lebih laju dari sambungan bersiri, tetapi jaraknya adalah terhad (kurang dari 3 m), antara CPU dan peranti luaran.


http://ibrahim-sukuri.tripod.com/perkakasan_komputer.htm